“He acted as described … to deceive Earl Spencer and get him to arrange the meeting with Princess Diana,” the report reads. “By gaining access to Princess Diana this way, he was able to persuade her to agree to the interview.”

The report added that “Mr. Bashir has acted inappropriately and in grave violation of the 1993 edition of the Producers’ Guidelines on Straight Dealing” with reference to the BBC’s editorial guidelines.

The BBC opened an internal investigation into the matter back in 1996. Dyson said the investigation into ridding Bashir, Panorama and the BBC of wrongdoing was “absolutely ineffective”. Following the recent publication of the results of the second investigation, Bashir again apologized.

“This is the second time I have willingly and fully participated in an investigation into events more than 25 years ago,” Bashir said in a statement to the UK press on Thursday. “I apologized then, and I’m doing it again, because I asked for bank statements to be mocked. It was a stupid thing and an act I deeply regret. But I absolutely stand by the evidence I have given got back a quarter of a century ago and more recently. “

The BBC reported last week that Bashir had left the company. The group added that the journalist, who last served as the religion editor, was leaving due to ongoing health concerns. He added that he has been absent from his role for the past few months after contracting COVID-19 and undergoing quadruple bypass surgery.